Een goed verhaal vertellen is waar succesvolle merken in stralen. Wanneer merken erin slagen om hun klanten te inspireren met een meeslepend verhaal, zullen een hechte klantbinding bewerkstelligen. Het verhaal van je merk vertellen is een geweldige manier om anderen te inspireren en jouw merk te bestendigen in de markt. Tegenwoordig spelen social media platforms een essentiële rol om de merkbelevenis naar buiten te brengen en interactie te creëren met jouw klanten. Om je hierbij helpen, volgen in dit artikel enkele eenvoudige maar zeer doeltreffende tips over hoe je jouw verhaal kunt laten opvallen.
1. Ken de merkpositionering
Voordat je een merkverhaal kunt creëren, is het belangrijk dat je begrijpt wat mensen van jouw bedrijf vinden en waarom. Als je dit weet, kun je bepalen waar je heen wilt en welk merkkarakter je wilt benadrukken. Ben je een startende onderneming? Zorg er dan voor dat je marktonderzoek doet en in contact komt te staan met mogelijke klanten, zodat je in staat bent om de klantbehoeften te verwerken in jouw merkverhaal.
2. Definieer de kernwaarden van jouw merk
Denk na over de kernwaarden van jouw merk voordat je marketingmateriaal maakt. Het is van vitaal belang om de inhoud van jouw merkverhaal consistent te houden met de waarden die je wilt communiceren en met jouw merkstem. Kernwaarden zijn de hoogste prioriteiten van jouw bedrijf, de sterke overtuigingen en de fundamentele drijfveren die jouw organisatie vertegenwoordigt. Zij vormen de kern van waar jouw organisatie en haar mensen voor staan in de wereld.
Als je een merkverhaal wilt creëren die die jouw klanten inspireert en waarmee je waardevolle relaties kunt opbouwen, maar dit graag laat doen door de beste marketingstrategen en conceptontwikkelaars, waarom roep je dan niet de hulp in van een ontwerpbureau? Zij kunnen je helpen met het vormgeven van je merkidentiteit en andere materialen met betrekking tot jouw merk!
3. Waarom precies wil je je verhaal vertellen?
Bij het vertellen van je merkverhaal is het belangrijk om jezelf af te vragen: wat is de reden dat je jouw verhaal wilt vertellen? Is het van belang jouw merkverhaal te versterken bij bestaande klantengroepen of wil de de social media-verhalen gebruiken om nieuwe potentiële klanten te bereiken? Als je precies weet waarom je je verhaal vertelt, ben je beter in staat om inhoud te creëren die het juiste doel heeft.
4. Doelgroepsegmentatie
Zodra je jouw doelen hebt gesteld, wil je ervoor zorgen dat jouw brandinginspanningen zich richten op jouw specifieke doelgroep. Middels de mogelijkheden die de sociale media je bieden kun je jouw doelgroep zeer effectief segmenteren en ervoor zorgen dat je het publiek bereikt dat relevant is voor jouw merk. Hierbij is het van vitaal belang om de essentiële factoren die jouw doelgroep identificeren in acht te nemen. Denk hierbij aan onder meer hun demografische gegevens en interessegebieden.
5. Mix en match jouw verhaal met traditionele kanalen
Het is belangrijk om de consistentie van jouw merkverhaal hoog in het vaandel te houden. Dit kun je doen door andere marketingkanalen te combineren met jouw sociale media-verhaal. Denk hierbij aan fysiek promotiemateriaal, zoals flyers, stickers of zelfs een T-shirt bedrukken met jouw merk!
6. Toon geloofwaardigheid!
Dit is misschien wel de belangrijkste tip op deze lijst: houd jouw merkverhaal authentiek. Zorg ervoor dat je altijd trouw blijft aan je merkwaarden en vertel een eerlijk verhaal dat zelfs de meest sceptische klanten zal overtuigen.